Brev:
Forstoppet efter skemad
4. november 2008
Alder:
6 mdr.
Forstoppet efter skemad
Hej igen Helen
Vi har stadig problemer med at Alexander er begyndt at blive forstoppet efter vi er startet med skemaden.
Han får to måltider om dagen, grød omkring kl. 10.30 og mos omkring kl. 17.00. Derudover bliver han ammet efter behov dagen igennem - gerne om morgenen og før og efter hver lur. Om aftenen omkring kl. 21.00 får han er flaske med mme, hvor han spiser ca. 120ml.
Jeg har, som jeg skrev tidligere, givet ham lactulose helt op til 10ml om dagen, fordi han ikke kom af med noget. Her den sidste uge er han hver dag kommet af med en meget lille hård klump, og det hele endte så med, at jeg i går eftermiddag fik ham til at komme af med en meget lang hård en.
Om aftenen ved mosen lavede han så en kæmpe portion som var meget tynd - garanteret pga. lactulosen. Han skreg så halvdelen af natten i nat, pga. ondt i maven tror jeg. Den boblede hele tiden.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?
Jeg har prøvet at nøjes med at give ham 6 ml af lactulosen om dagen, men det virker ikke til at have den store effekt.
Jeg kan i dag mærke en markant ændring på ham. Den sidste uge har han været pjevset, har ikke villet ligge selv og brokket meget hver gang han lå på maven. I dag har han bare været så glad og pludret og kunnet ligge selv. Det er jo nærliggende at tro der er en sammenhæng.
Han virker som om han har brug for i hvert fald de to skemåltider om dagen, så jeg ville jo helst fortsætte med at give ham det.
Det er egentlig ikke fordi det er super hård afføring bare mere leragtigt, men han vil nødigt af med det.
Vi har været i gang med skemaden i godt og vel 1 måned til halvanden, burde hans system ikke snart have tilvænnet sig?
Jeg tænker jo selvfølgelig også om han får nok væske/mælk fra mig, jeg ligger ham ofte til når han vil.
Håber på et super godt råd som kan hjælpe os lidt.
Hilsen Camilla